Stortinget har vedtatt flere endringer i arbeidsmiljøloven som gir Arbeidstilsynet økte fullmakter i møte med useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet. Lovendringene trådte i kraft 1. juli 2025 og styrker tilsynets mulighet til både å innhente opplysninger, sikre bevis og håndheve sine vedtak.
Her er en oversikt over de viktigste endringene:
Utvidet adgang til informasjon
Arbeidstilsynet kan nå innhente opplysninger også fra andre virksomheter enn den som er gjenstand for tilsyn. Denne utvidede opplysningsplikten for tredjeparter gjelder i situasjoner hvor det er særlig grunnlag for det, og der det vurderes som forholdsmessig.
Slike situasjoner kan oppstå når virksomheten:
– ikke oppfyller sin egen opplysningsplikt
– gir opplysninger som virker lite troverdige
– mistenkes for å ville ødelegge dokumentasjon
Bedre muligheter for å sikre bevis
Dersom det er behov for å sikre bevis i en tilsynssak, kan Arbeidstilsynet – etter rettens godkjenning – få tilgang til lokaler og eiendom for å hente inn dokumentasjon eller annen informasjon av betydning.
I forlengelsen av dette styrkes også tilsynets mulighet til fysisk tilgang. Dersom virksomheten nekter adgang, kan Arbeidstilsynet iverksette nødvendige tiltak for å komme inn, for eksempel ved å fjerne fysiske sperringer som hengelås eller kjetting.
Klarere reaksjonsmuligheter ved manglende samarbeid
Nekter en virksomhet Arbeidstilsynet tilgang, kan det nå ilegges tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr som reaksjon. Tilsynet kan også gi pålegg knyttet til manglende etterlevelse av inspeksjonsplikten.
Ved behov kan Arbeidstilsynet i tillegg be om politibistand. Politiet kan bistå i gjennomføringen av tilsyn eller fullbyrdelse av vedtak, når det anses som nødvendig – særlig i saker der maktutøvelse er aktuelt.
Nytt skyldkrav og mulighet for gebyr på stedet
Det innføres nå et krav om skyld ved ileggelse av overtredelsesgebyr. Det betyr at virksomheten ikke lenger kan holdes ansvarlig på objektivt grunnlag. I stedet må en eller flere personer som opptrer på vegne av virksomheten, ha handlet med skyld.
Ved tydelige og enkle brudd – som manglende HMS-kort på byggeplass – kan Arbeidstilsynet ilegge overtredelsesgebyr direkte under tilsynet.
Likevel gjelder forvaltningslovens saksbehandlingsregler, med unntak av kravet om forhåndsvarsel. Det stilles fortsatt krav til at saken er tilstrekkelig opplyst før vedtak fattes, og det er derfor bare unntaksvis aktuelt å ilegge gebyr umiddelbart.
Andre endringer
Forlenget foreldelsesfrist:
Arbeidstilsynet får nå fem år på seg til å ilegge overtredelsesgebyr – mot tidligere to år.
Gebyr også til enkeltpersoner:
Det åpnes nå for at overtredelsesgebyr ikke bare kan ilegges virksomheten, men også fysiske personer som i arbeidsgivers sted leder virksomheten. For slike gebyr kreves skyld i form av forsett eller grov uaktsomhet.
Størrelsen på gebyret skal vurderes konkret, blant annet ut fra overtredelsens omfang og virkninger, eventuell vinning og graden av skyld.
Oppsummert
Lovendringene styrker Arbeidstilsynets verktøykasse betydelig. Tilsynet får bedre tilgang til informasjon, flere sanksjonsmidler og en tydeligere hjemmel for å håndtere virksomheter som forsøker å unndra seg tilsyn og ansvar.
Visste du at….
- Et overtredelsesgebyr for virksomheten kan utgjøre inntil 50 ganger grunnbeløpet i folketrygden (kr 6 508 000 per 1. mai 2025) eller fire prosent av virksomhetens årsomsetning?
- Et overtredelsesgebyr for en fysisk person kan utgjøre inntil 25 ganger grunnbeløpet i folketrygden (kr 3 254 000 per 1. mai 2025)?
SANDS' arbeidsrettsavdeling har lang erfaring fra tilsynssaker og har bistått flere virksomheter med overprøving av overtredelsesgebyr og andre reaksjoner etter tilsyn. Vi bistår også virksomheter med arbeidsrettslig compliance både før, under, og etter tilsyn.