Webinarer innen entreprise og offentlige anskaffelser, våren 2021

Denne våren inviterer SANDS til en rekke webinarer i samarbeid mellom våre advokater innen entreprise og offentlige anskaffelser. Vi håper det i løpet av våren lar seg gjøre å møtes i et fysisk møterom, men enn så lenge inviterer vi til webinar. 

5. februar | Entreprise: "Formkrav til varsling"

Det første webinaret i denne serien tar for seg "Formkrav til varsling". 

Standardene krever at varsling skjer på en bestemt måte (skriftlig), innenfor et bestemt tidspunkt (uten ugrunnet opphold) og til bestemte personer (partenes representanter). Vi gir en presentasjon av hvilke formkrav som gjelder og hvilke konsekvenser det kan ha hvis disse ikke følges.

Webinaret går av stabelen fredag 5. februar kl. 08.30 og holder på til kl. 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken innen 4. februar. 

11. februar | Offentlige anskaffelser: "Juridiske feller ved bruk av underleverandører"

Både du, konkurrenten din, og oppdragsgiveren kan enkelt trå feil når underentreprenør er relevant for å kvalifiseres til en offentlig konkurranse.
Vi rådgir om rettslig rammeverk for kvalifikasjonskrav, avvisning, dokumentasjon påvirkningsmuligheter og hvilke muligheter regelverket gir for å bli tildelt kontrakten.

Webinaret holdes torsdag 11. februar kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

26. februar | Entreprise: "Endring"

Overordnet kan man si at standardene inneholder to grunnlag for å fremme krav. Endring er det ene grunnlaget. Byggherresvikt er det andre. I dette innlegget presenterer vi reglene om endringer, herunder blant annet forholdet mellom endring og byggherresvikt, reglene om negativ endring vs. avbestilling, grensen for byggherrens endringspålegg mv. 

Webinaret holdes fredag 26. februar kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

11. mars | Offentlige anskaffelser: "Fake news i offentlige anskaffelser"

Kan man bruke uriktige tilbudsopplysninger for å vinne kontrakten?

Anskaffelsesregelverket skal sikre at kontrakter tildeles basert på riktige fakta. Både strategisk og uaktsom bruk av uriktige, upresise eller mangelfulle opplysninger avgjør likevel mange konkurranser. Hva kan du og bør du gjøre for å sikre at du ikke taper kontrakter i dette landskapet?

Webinaret holdes torsdag 11. mars kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

26. mars | Entreprise: "Byggherresvikt"

Det er ikke slik at alle uforutsette forhold gir grunnlag for endringskrav. Noen forhold gjelder byggherresvikt, og skal dermed håndteres litt annerledes enn endringer. Sviktende grunnforhold er et eksempel på dette. I dette innlegget går vi gjennom bestemmelsene om byggherresvikt og det spesielle ved varsling av slike forhold.

Webinaret holdes fredag 26. mars kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

15. april | Offentlige anskaffelser: "Dialog og forhandlinger"

Vi erfarer at leverandører og oppdragsgivere i alt for liten grad utnytter potensialet som ligger i god bruk dialog og forhandlinger i konkurransene. Vi gjennomgår anskaffelsesregelverkets viktigste føringer og gir praktiske tips.

Webinaret holdes torsdag 15. april kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

3. mai | Entreprise: "Fristforlengelse"

Fristforlengelse handler om å skyve på dagmulktsbelagte frister. Standarden stiller krav til hvordan dette skal varsles og hvordan varselet skal følges opp fra entreprenørens side. Fristforlengelse har også en side til forsering. Vi ser at mange er for dårlige til å følge opp krav på fristforlengelse. I dette innlegget vil vi presentere reglene om varsling og håndtering av fristforlengelse.  

Webinaret holdes mandag 3. mai kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

12. mai | Offentlige anskaffelser: "Grenser for endring av inngåtte kontrakter"

Det oppstår ofte behov for å endre inngåtte kontrakter. Dette er særlig praktisk i entreprisekontrakter, som typisk omhandler komplekst arbeid over en lang tidsperiode. Hvis kontrakten er inngått gjennom offentlig anskaffelse kan slike endringer imidlertid bare avtales hvis de ikke er “vesentlige”. Vi vil forklare hvordan grensen mellom vesentlige og ikke-vesentlige endringer fastsettes, og gi eksempler på hvordan KOFA og domstolene har vurdert slike endringsspørsmål.

Webinaret holdes onsdag 12. mai kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.

11. juni | Entrepriserett: "Vederlagsjustering"

Krav på vederlagsjustering kan være komplisert. Det finnes ulike varianter (enhetspris, justert enhetspris, avtalt pris, regningsarbeid) og noen spesielle varslingskrav (rigg og drift og plunder og heft). Varsling og korrekt håndtering er sentralt for å nå frem med krav. I dette innlegget presenterer vi de ulike reglene som gjelder for varsling og oppfølging av krav på vederlagsjustering.

Webinaret holdes fredag 11. juni kl. 08.30 - 09.30. Meld deg på ved å trykke denne linken.